Naudas skola

Lai celtu vispārējo Latvijas iedzīvotāju finanšu izglītības līmeni, Nordea banka  radījusi īpašu finanšu izglītības programmu - Nordea naudas skolu. Tās mērķis ir uzlabot sabiedrības zināšanas finanšu jomā.

Papildini savas zināšanas Finanšu zināšanu rokasgrāmatā par tēmām:

Piedalies Nordea finanšu fitnesa testā

Atbildot uz vienkāršiem jautājumiem par sava ķermeņa un personīgā budžeta tonusu, aicinām izmērīt savu esošo fizisko un finansiālo formu un saņemt tās novērtējumu, kā arī iepazīties ar profesionāļu – fitnesa un finanšu treneru – ieteikumiem labāka rezultāta sasniegšanai un sev piemērotāko “finanšu vingrinājumu” programmu.

Mobilajās ierīcēs, aicinām testu pildīt vietnē www.nordea.lv/test

 

Finanšu fitness

Uzkrājumi un rūpes par savām finansēm ir gluži kā vingrošana – ļoti noderīgi, bet dažkārt jāpiespiežas, lai to darītu. Tomēr, atrodot pareizo motivāciju un apņēmīgi ejot uz izvirzīto mērķi, gandarījums par sasniegto var būt milzīgs – nu gluži tāpat kā uz pludmales sezonu uztrenēta “presīte”.

Ja īstenojot regulāras fiziskas aktivitātes, no rītiem skrienot vai apmeklējot trenažieru zāli, varam uzturēt savu fizisko formu un saglabāt labu veselību, tad laicīgi un regulāri veicot dažādus “finanšu vingrinājumus” – plānojot budžetu un veidojot uzkrājumus, iespējams uzturēt sevi arī labā finansiālā formā un pilnvērtīgi baudīt dzīvi jebkurā vecumā.

Lai iegūtu savu “ideālo formu”, gan finansēs, gan fitnesā nepietiks tikai ar pāris treniņiem. Fizisko un “finansiālo muskuļu” trenēšanai jābūt regulārai, izvirzot arvien jaunus mērķus un izaicinājumus.

Izmēģini Nordea naudas skolas sagatavoto finanšu fitnesa programmu savas fiziskās un finanšu veselības stiprināšanai!


Ar ko sākt? Nosaki mērķi!

Pirmais, kas Tev jādara – vienalga, uzsākot fiziskos vai finanšu treniņus, ir jānosaka skaidrs, reāls un motivējošs mērķis.

Sāc ar pavisam nelielu slodzi, piemēram, saplāno savus ikmēneša izdevumus, mācies neiztērēt visu naudu, bet gan katru mēnesi atlikt noteiktu summu. Ja redzi, ka viegli vari sasniegt izvirzītos mērķus, nosaki jaunus – jau daudz izaicinošākus. Regulāri uzkrājumi padarīs tevi finansiāli spēcīgāku un drošāku pret dažādiem satricinājumiem!


Izvēlies atbilstošu treniņu programmu!

Lai finanšu vingrinājumi sagādātu gandarījumu un būtu ērti izpildāmi ikdienā, svarīgi izvēlēties savām spējām un noteiktajam mērķim atbilstošu “finanšu fitnesa” treniņu programmu.

 

Iesildīšanās – veiksmīga treniņa priekšnosacījums

Pirms ikviena vingrojuma, arī finanšu, nepieciešams iesildīties. Noskaidro savu finanšu sagatavotības līmeni un iepazīsti galvenos uzkrājumu veidus, to atšķirības.

Sagatavošanās:

Apkopo savus ikmēneša ienākumus un izdevumus, ņem talkā pirkumu čekus vai internetbankas izrakstu. Izpēti informāciju par banku un apdrošinātāju piedāvātajām uzkrājumu iespējām.

Vingrinājumi:

  • Novērtē, cik daudz līdzekļus vari veltīt uzkrājumiem, vienlaikus neaizmirstot ikdienas vajadzības.
  • Iespējams, vari aizstāt kādu impulsīvu pirkumu ar ikmēneša noguldījumu pensiju 3. līmenī vai ar uzkrājumu lielākam pirkumam.


Svarīgi ņemt vērā:

  • Nepārcenties nosakot ikmēneša uzkrājumu apjomu. Iesildīšanās mērķis ir panākt, ka Tavs maciņš pakāpeniski pierod pie izmaiņām.
  • Saglabā mēra sajūtu, lai negūtu kādu “traumu” un uzkrājums būtu patīkams ieguldījums, nevis papildu apgrūtinājums.
 

Treniņš iesācējiem

Vienkāršs vingrinājumu komplekss finanšu tonusa paaugstināšanai. Tas palīdzēs sagatavoties nopietnākiem treniņiem un uzlabos Tava personīgā budžeta elastību un stabilitāti.

Sagatavošanās:

Uzkrājumiem novirzīta naudas summa, kas ir samērīga ar Taviem ikmēneša ienākumiem un nerada finansiālu diskomfortu.

Vingrinājumi:

  • Rūpīgi izvērtē krāšanas risinājumus un, ja nepieciešams, konsultējies ar finanšu treneri par Tev piemērotāko.
  • Izvirzi motivējošu mērķi – piemēram, sakrāt jaunākajam mobilajam tālrunim vai pirmajai iemaksai jaunam mājoklim.
  • Sāc ar vienkāršāko – atsevišķs konts uzkrājumiem, krājkonts vai termiņnoguldījums (depozīts).


Treniņa ilgums:

Brīvi pielāgojams Tavām iespējām un izvirzītajam mērķim. Vari uzkrāt ikmēneša ballītei ar draugiem, vai arī atvērt krājkontu, lai atlicinātu naudu lielākam pirkumam vai ceļojumam.

Svarīgi ņemt vērā:

  • Lai nekavētu treniņus, izmanto automātisko maksājumu, kas ļaus automātiski  ieskaitīt noteikto summu Tavā uzkrājumu kontā. 
  • Svarīga ir regularitāte - izlaižot vien dažus treniņus, būs grūti atgūt ritmu un arī ilgāk jāgaida Tavas finanšu formas uzlabošanās.
 

Sabalansētais jeb vidējas intensitātes treniņš

Vienmērīga virzība uz izvirzīto mērķi, vispusīgi attīstot finanšu muskulatūru un nostiprinot personīgā budžeta mugurkaulu ilgtermiņā.

Sagatavošanās:

Iegūts labs finanšu tonuss, kas ļauj nelielu daļu ikmēneša ienākumu, regulāri novirzīt uzkrājumiem. Veikta izpēte par izplatītākajiem uzkrājumu vingrinājumiem –  pensiju 3. līmeni, uzkrājošo dzīvības apdrošināšanu un ieguldījumu fondiem.

Vingrinājumi:

  • Konsultējoties ar finanšu treneri izvēlies savai sagatavotībai piemērotāko uzkrājuma risinājumu.
  • Nosaki sev ērtāko ikmēneša uzkrājumu naudas summu.
  • Kombinē vairākus uzkrājumu veidus un iegūsti gan tūlītēju finanšu muskuļu masas pieaugumu, gan nostiprini savu labklājību tālākā nākotnē.
  • Treniņš jāatkārto reizi mēnesī, regulāri papildinot izvēlētā uzkrājuma summu.


Treniņa ilgums:

Veiktie ieguldījumi jāpārskata vismaz reizi gadā – lai treniņu intensitāte mainītos atbilstoši Tavas finansiālās formas attīstībai.

Svarīgi ņemt vērā:

  • Pensiju 3. līmenī un uzkrājošajā dzīvības apdrošināšanā iemaksātie līdzekļi ļauj katru gadu pludmales sezonu sākt ar iespaidīgu “finanšu presīti” – nodokļu atmaksu 23% apmērā no gada laikā veiktajām iemaksām.
 

Progresīvais jeb spēka treniņš

Augstas intensitātes treniņš, kas uzlabos Tavu finanšu spēku un izturību pret dažādiem satricinājumiem. Iegūsti izteiktu finanšu muskuļu reljefu ar dinamisku treniņu programmu, kas izvirza lielākus izaicinājumus un nosaka augstākus rezultātus ilgtermiņā.

Sagatavošanās:

Izkopts stabils personīgā budžeta mugurkauls un labi attīstīta finanšu muskulatūra, kas atļauj treniņus ar augstāku slodzi, veltot lielākus finanšu līdzekļus aktīviem ieguldījumiem.

Vingrinājumi:

  • Kopā ar finanšu treneri analizē ieguldījumu iespējas vērtspapīros, akcijās, obligācijās vai ieguldījumu fondos.
  • Ar trenera atbalstu izveido savām finansiālajām spējām un mērķiem atbilstošu ieguldījumu portfeli.
  • Treniņu vari veikt gan kā vienreizēju augstas intensitātes ieguldījumu, gan arī kā regulāru iemaksu izvēlētajos ieguldījumu risinājumos.


Treniņa ilgums:

Brīvi pielāgojams, bet augstākam rezultātam vismaz reizi mēnesī jāpārskata ieguldījumi un nepieciešamības gadījumā jāmaina treniņu programma vai intensitāte.

Svarīgi ņemt vērā:

  • Vienmērīgākam muskuļu reljefam ieteicams sadalīt ieguldījumus starp dažādiem uzkrājumu veidiem.
 

Rezultāts

Regulāri finanšu fitnesa vingrinājumi sniegs Tev nepieciešamo stabilitāti, lai uzveiktu dažādus neparedzētus tēriņus, realizētu savus sapņus un sekmīgi finišētu dzīves maratonā, parūpējoties par savu labklājību vecumdienās.

Turklāt ik gadu pavasarī vari novērtēt savus finanšu muskuļus, pieprasot no Valsts ieņēmumu dienesta atmaksu par pensiju 3. līmenī un uzkrājošajā dzīvības apdrošināšanā veiktajām iemaksām.

Finanšu treneri

Līdzīgi kā uzsākot sporta treniņus, ieteicams saskaņot treniņprogrammu ar pieredzējušu treneri, tāpat pirms finansiālo vingrinājumu uzsākšanas nepieciešams konsultēties ar finanšu treneri. Viņš palīdzēs izvērtēt Tavu finanšu sagatavotību, pieļaujamo slodzi un ieteikt atbilstošāko treniņu programmu labākā rezultāta sasniegšanai.

Sazinies ar Nordea naudas skolas treneriem, lai saņemtu konsultācijas par sev piemērotāko Finanšu fitnesa programmu

Uzaicini uz savu darba vietu Nordea finanšu treneri, lai apgūtu personīgo ienākumu un izdevumu uzskaiti, risinājumus savu izdevumu samazināšanai un efektīvai naudas plūsmas plānošanai.

 

        
Nordea finanšu treneru komanda

Anna Fišere-Kaļķe

Attālinātās pārdošanas daļas vadītāja Baltijas valstīs,
Nordea Naudas skolas vadītāja
E-pasts:
Anna.Fisere-Kalke@nordea.com
Intereses: kalnu slēpošana, ceļošana, aktīvs dzīvesveids

Kārlis Ozoliņš

Pārdošanas grupas vadītājs
E-pasts: Karlis.Ozolins@nordea.com
Intereses: basketbols un aviācija

Gunārs Bidiņš

Personīgais finanšu konsultants
E-pasts: Gunars.Bidins@nordea.com
Intereses: maratona skriešana 

 

Līga Katrīna Kļaviņa

Personīgā finanšu konsultante
E-pasts: Liga.Klavina@nordea.com
Intereses: veselīgs dzīvesveids, literatūra par vēsturi un personībām

 

Nordea finanšu treneri ielūdz uz noderīgām lekcijām par finanšu jautājumiem. Nodarbības nelielās grupās paredzētas dažādām vecuma grupām un ilgst no vienas līdz trīs stundām. Lekcijas pieejamas darba kolektīviem, studentiem un ģimenēm ar bērniem.

Nordea naudas skolas ietvaros veiksmīgi aizvadīta nodarbība vecākiem un bērniem „Kā atšķirt vēlmes no vajadzībām – kā gudri rīkoties ar naudu?” Vairāk nekā 30 vecāki ar bērniem vecumā no 7 līdz 12 gadiem radošā atmosfērā guva vērtīgas zināšanas un padomus, veicinot kopējo izpratni par naudu un tās nozīmi.

Aicinām noskatīties īsu video kopsavilkumu.