05.05.2016.

Eksperts: biznesa modelēšanā svarīgs ir vērtības piedāvājums

Lai biznesa ideja būtu ilgtspējīga, ir nepieciešams definēt mērķauditoriju un tās specifiskās vajadzības, kuras atrisina radītais produkts. Produkta panākumu pamatā ir nepieciešamība piedāvāt unikālu un nevainojamu risinājumu. Vēl labāk, ja esat vienīgais, kurš piedāvā konkrēto produktu, tā Kārlis Apkalns, uzņēmuma “Master Training” vadītājs un Nordea biznesa skolas “No idejas līdz investoram” partneris.

Vērtības piedāvājums

Domājot par produkta attīstību, jaunajam uzņēmējam nepieciešams koncentrēties uz mērķauditoriju un tās vajadzībām, proti, vispirms ir būtiski saprast kādai auditorijai un kādēļ produkts būs nepieciešams. Uz produkta pielietojumu un noderīgumu jāraugās plaši, jo ar vienu produktu ir iespējams atrisināt dažādas patērētāja vajadzības, piedāvājot auditorijai citu vērtības piedāvājumu. Produkta vērtības piedāvājums ir tās pielietojums, kas konkrētajā brīdī var apmierināt patērētāja vajadzības. Gadījumā, ja tirgus ir izsmelts, ir iespējams piedāvāt citu preces vērtības piedāvājumu, nedaudz pamainot produktu vai atrodot citu tā pielietojumu.

Nereti produkta attīstības ceļš tiek izprast šādi – ir produkts, tad, izvērtējot konkurentu piedāvājumu, tiek noteikta produkta cena, produkta izmaksas, bet beigu posmā tiek definēts produkta vērtības piedāvājums. Pastāv uzskats, ka mārketinga speciālisti ir tie, kuri nosaka produkta vērtību, bet tam tā nav jābūt. Vispirms, domājot par uzņēmējdarbības attīstību, ir būtiski saprast:

  • kas ir klients;
  • kādēļ produkts būs vērtīgs klientam;
  • kādas ir klienta vēlmes;
  • kādas būs produkta izmaksas;
  • kāda būs produkta cena;
  • kā realizēt biznesa ideju un radīt produktu.

“Šie uzņēmējdarbības principi ir jāīsteno šādā secībā, jo no elementu secības mainās arī biznesa rezultāts,” tā uzsver Kārlis Apkalns.

Problēmas risinājums – radoša pieeja

Domājot par produkta vērtības radīšanu, ir jāsaprot kādus resursus tas prasa, kādi izplatīšanas kanāli būs noderīgi, kā tiks nodrošinātas attiecības ar klientiem, kādi būs produkta ienākumi. Gadījumā, ja uzņēmējam ir paveicies un ir daudz resursu, var īstenot visas idejas, taču brīžos, kad uzņēmējs kļūst ierobežots resursos, ir jādomā, kā šajā situācijā iespējams sasniegt vislabāko rezultātu. Tādos brīžos nereti noder radošā domāšana un cits skatījums, tā piemēram, uzņēmējs, kuram bija tikai trīs hektāri zemes, izbūvēja siltumnīcas vairākos stāvos, tādējādi ar nelieliem resursiem iegūstot vairāk.

Izmaksas būtisks uzņēmuma darbības faktors

Galvenais iemesls, kādēļ uzņēmumi beidz pastāvēt, ir negatīvā naudas plūsma. Pastāv iespēja, ka noliktavā ir prece, bet tā netiek izmantota, nerealizējot pietiekamu naudas plūsmu, kas ir galvenais uzņēmuma pastāvēšanas princips. Lai samazinātu izmaksas ir nepieciešams rast atbildes uz diviem jautājumiem:

  • Kuri resursi ir dārgākie?
  • Kuras aktivitātes ir dārgākās?

Atbildot uz šiem jautājumiem uzņēmējam taps skaidrs, kā iespējams samazināt izmaksas. Tāpat, domājot par izmaksu samazināšanu, ir būtiski saprast kāds ir uzņēmēja bizness – izmaksu vai vērtību vadīts? Izmaksu virzīts uzņēmējs koncentrēsies uz zemām izmaksām, zemām produkta cenām, automatizāciju, bet vērtību virzīts – uz produkta vērtības nodrošināšanu, garantējot augstāko kvalitāti.

“Labs veids, kā samazināt izmaksas, ir priekšapmaksas piemērošana, kad klients vispirms samaksā par preci un tikai pēc tam to saņem. Tas atrisina lielu un dārgu noliktavu uzturēšanu, jo produktus nav nepieciešams iepriekš saražot un uzglabāt noliktavā, bet tie tiek ražoti un transportēti uz noliktavu tad, kad saņemts pieprasījums,“ tā iesaka Kārlis Apkalns.

Kārlis Apkalns ir uzņēmuma “Master Training” vadītājs un Rīgas Juridiskās augstskolas pasniedzējs. Guvis pieredzi, strādājot vadošajās reklāmas aģentūrās un sadarbojoties ar tādiem zīmoliem, kā “Coca-Cola”, “Electrolux”, “Statoil” u.c. Kārlis Apkalns ir vadības un pārdošanas tēmu bloga www.apkalns.lv autors.