09.10.2013

Eksperti: Jaunajiem uzņēmējiem privātā investora piesaistei ir jābūt kā “pēdējam salmiņam”


Unikāla biznesa ideja un lieliskas pārdošanas prasmes ne vienmēr ir zelta atslēga uz investora sirdi, turklāt sava biznesa uzsākšanai nebūt nav nepieciešams par katru cenu piesaistīt privātās investīcijas, tā secināts Nordea biznesa skolas ceturtās sezonas atklāšanā rīkotajā Latvijas privāto investoru diskusijā “Brokastis ar investoru”. Jaunā uzņēmēja vīzijas realizēšanai nepieciešamo finansējumu palīdzēs piesaistīt konkrēti pierādījumi idejas dzīvotspējai, un arī tad ir rūpīgi jāapsver šādu ilgtermiņa attiecību ar investoriem uzņemšanās nosacījumi.

Investora piesaisti nevajag sasteigt

Juris Grišins, Latvijas Riska kapitāla asociācijas valdes loceklis un finanšu konsultāciju uzņēmuma Capitalia vadītājs, norāda, ka lēmumu par investora piesaisti nedrīkst sasteigt – tam nepieciešams kas vairāk par pāris randiņiem: “Uzņēmēja attiecības ar investoru var pielīdzināt laulības dzīvei – pirms uzņemties abpusējas saistības, svarīgi pārliecināties, ka varat viens otram uzticēties un kopā sastrādāties. Investors nav tikai naudas devējs, viņš sniedz arī pievienoto vērtību ar savām zināšanām un kontaktiem, kā arī uzņemas daļu riska. Vienlaikus tas arī nosaka, ka investors sagaidīs lielāku atdevi, nekā vienkāršs aizdevējs.” J. Grišins piebilst, ka Latvijā investori labprātāk izvēlas vidēja lieluma projektus ar 20 līdz 40 tūkstošu latu investīciju apjomu.

Ne vienmēr privātais investors ir pareizā izvēle

Latvijas Privāto Investoru asociācijas valdes priekšsēdētāja Aiva Vīksna vērš uzmanību, ka, pirms uzrunāt privāto investoru, jaunajiem uzņēmējiem jāizvērtē visas finansējuma piesaistes iespējas: “Ne visos gadījumos pareizā izvēle būs raudzīties pēc privātā investora atbalsta. Daudzas situācijas var atrisināt, meklējot sadarbības iespējas ar citiem uzņēmējiem vai piesakoties grantu programmām. Nevajadzētu arī paļauties tikai uz potenciālā investora solījumiem un stāstīto – investors ir jāpārbauda vairākkārt, izmantojot dažādus informācijas avotus. Mūsu praksē bijuši gadījumi ar negodprātīgiem investoriem, kas pārņem veiksmīgus uzņēmumus.”

Attīstās piesardzīgi un pašu spēkiem

Latvijā ražotu apģērbu zīmola PAIYA līdzīpašniece Dace Minikoviča pret investīciju piesaistes iespējām izturas piesardzīgi: “Pašlaik, vadot un attīstot uzņēmumu, iztiekam ar saviem resursiem. Protams, izskatām attīstības iespējas ar investoru un partnerību palīdzību, piemēram, Krievijā. Tomēr pagaidām nesteidzamies un vairāk laika veltām situācijas izpētei, izmantojot paziņu ieteikumus un dalību kontaktbiržās. Mūsu mērķis ir atrast sadarbības iespējas ar kādu lielāku veikalu tīklu mūsu produkcijas izvietošanai.”
 
Privātais investors – dārgākais finansējuma veids

“Iztiekot tikai ar savām personīgajām finansēm, ir lielāka motivācija strādāt, jo viss nopelnītais atgriežas pie īpašnieka,” tā uzskata Andrejs Strods, Blue Bridge Technologies valdes priekšsēdētājs. Vienlaikus viņš norāda, ka privātā investora piesaiste vienmēr būs dārgākais uzņēmuma finansēšanas veids. “Pretēji iepriekš atrunātiem procentiem, ko saņems aizdevējs un noteiktam aizdevuma beigu termiņam, investors saņems uzņēmuma daļas un daudz rūpīgāk sekos līdzi sava ieguldījuma atdevei. Tādēļ investoru vislabāk piesaistīt, ja uzņēmumam jāīsteno ātrās attīstības fāze,” skaidro A. Strods.
Kā būtiskākos argumentus investora pārliecināšanai Andrejs Strods min emocionālo saikni un pierādījumus idejas dzīvotspējai: “Tāpat kā veiksmīgam uzņēmējam ir „jābūt iekšā savas idejas īstenošanā ar visu sirdi”, arī investoram ir jāpiemīt zināmai aizrautībai par konkrēto nozari, un tikai tad var veidoties pozitīva sinerģija.”

Idejas dzīvotspējas pierādījums ir galvenais

“Finansējumu vislabāk palīdz piesaistīt pirmie biznesa idejas nestie augļi,” tā savā pieredzē dalās Edgars Bomiks, transfēru online rezervēšanas kompāniju Transfers in Europe un Silk Transfers izveidotājs, iCelo.lv direktors. “Lai saprastu, vai mana ideja ir dzīvotspējīga, sākotnēji ieguldīju personīgos līdzekļus. Pie investoriem vērsos jau ar konkrētu redzējumu, kādas investīcijas nepieciešamas un cik lielu atdevi uzņēmuma attīstībā tās dos. Tādējādi investoriem bija vieglāk saskatīt potenciālu izaugsmei,” stāsta E. Bomiks.

Nordea biznesa skolas diskusijas "Brokastis ar investoru" foto galeriju var apskatīties šeit

Par Nordea biznesa skolu

Nordea biznesa skola ir jauno uzņēmēju atbalsta programma, kas piedāvā sešu mēnešu bezmaksas mācību ciklu, kas aptver pilnu uzņēmējdarbības uzsākšanai nepieciešamo zināšanu spektru. Vairāk par Nordea biznesa skolu: www.nordea.lv/biznesaskola