E-drošība

Nordea ir svarīgi, lai ikviens klients vienmēr justos drošs par savām finansēm, veicot klātienes un attālinātos maksājumus. Uzzini vairāk šeit.

Personīgie dati

  • Neatbildi zvaniem, īsziņām vai e-pastiem „it kā no Nordea” ar lūgumu atsūtīt savu paroli vai citus identifikācijas datus. Nordea nekad nezvana un neizsūta e-pastus, neveido internetbankā logus, kuros aicina ievadīt personīgu informāciju. Personīgas informācijas piemēri: maksājumu kartes numurs, kartes derīguma termiņš, PIN kods, internetbankas lietotāja kods, parole.
  • Savus personas datus vai konta informāciju norādi tikai tajās tīmekļa vietnēs, par kuru drošumu (SSL jeb HTTPS pieslēgums) esi pārliecināts un kuru apmeklēšanu esi iniciējis.
  • Neglabā personīgu informāciju bez atbilstošas šifrēšanas ārējās atmiņās, klēpjdatoros, mobilajos telefonos un citās ierīcēs, jo tās var viegli pazaudēt vai tās var nozagt un tavi dati nonākt pie trešās puses.
  • Nekādā gadījumā nesūti pa e-pastu vai nesaki pa telefonu šādus datus:
  • internetbankas parole;
  • kodu kartes vai kalkulatora pilnie numuri;
  • kartes numurs;
  • kartes derīguma termiņš;
  • PIN kods;
  • kā arī CVV2 kods jeb trīsciparu kods, kas atrodas kartes aizmugurē baltā laukumā, blakus parakstam.


Ja gadījumā tomēr esi nodevis vai tev ir aizdomas, ka tava personīgā informācija (maksājumu kartes dati, internetbankas kodu karte vai parole) ir nonākusi citu personu rīcībā – nekavējoties sazinies ar Nordea un bloķē pieeju kontiem.


Internetbanka

  • Norēķiniem drošas interneta lapas adrese sākas ar https:// nevis http://.
  • Neglabā internetbankas pieslēgšanās datus – lietotāja kodu vai pieslēgšanās vārdu un paroli – kopā ar kodu karti.
  • Ja tava internetbankas parole ir kļuvusi zināma citai personai vai tev ir aizdomas, ka kāds to ir uzzinājis – nekavējoties to nomaini.
  • Regulāri kontrolē savu kontu atlikumus un informāciju par darījumiem bankā. Aizdomu gadījumā nekavējoties un vienmēr sazinies ar Nordea.
  • Nenosaki pārāk lielus maksājumu limitus internetbankā (dienas un mēneša limits). Izvēlies savus darījumu limitus pēc saviem maksājumu ieradumiem.
  • Neizpaud internetbankas pieslēgšanās datus (lietotāja kodu, paroli) un citu identificējošu vai finanšu informāciju nepiederošām personām.
  • Ja rodas šaubas par kādu darījumu, vēstuli, e-pastu vai zvanu, vienmēr sazinies ar Nordea un pārliecinies par to patiesumu. Atceries – Nordea nekad nezvanīs, nesūtīs e-pastu un nelūgs rekvizītus, kas nepieciešami elektronisko pakalpojumu izmantošanai.
  • No internetbankas vienmēr izej, nospiežot pogu „Iziet” un pēc tam aizverot pārlūkprogrammu. Rīkojies tāpat arī tad, ja uz mirkli atej no datora.
  • Pēc iespējas retāk izmanto internetbanku publiskās vietās (interneta kafejnīcās, bibliotēkās, lidostās, viesnīcās utml.). Ja tomēr tas notiek, pārliecinies, ka pēc internetbankas izmantošanas esi izgājis no savas internetbankas un aizvēris pārlūkprogrammu.

Pirkumi internetā

  • Ieteicams iepirkties interneta lapās, kas atbalsta 3D Secure drošības sistēmu, ko izveidojušas starptautiskās karšu kompānijas VISA un MasterCard.
  • Iepērcies pie tirgotājiem, kuri tev ir labi zināmi, vai arī veic izpēti internetā, lai pārliecinātos, ka konkrētais tirgotājs ir respektabls un uzticams.
  • Saglabā informāciju par visiem saviem darījumiem, tostarp tirgotāja tīmekļa vietnes adresi. Daudzi interneta veikali nosūta saviem klientiem elektroniskas vēstules, kurās apkopoti pirkuma dati, – saglabā vai izdrukā šādas vēstules.
  • Pirms pirkuma izlasi piegādes un preču atpakaļatdošanas noteikumus, kuriem jābūt pieejamiem tirgotāja tīmekļa vietnē. Uzzini, vai gadījumā, ja precei atklāsies defekts, par to varēs saņemt atpakaļ naudu vai arī saņemt kredītrēķinu.
  • Novērtē mazumtirgotāja tīmekļa vietni – tajā ir jābūt pieejamai informācijai par piegādes sagatavošanas pasākumiem un izmaksām, valūtu, kādā pieņem maksājumus, un piemērojamiem nodokļiem.
  • Uzmeklē tirgotāja firmas nosaukumu un adresi, kontakttālruni vai elektroniskā pasta adresi un saglabā to, lai varētu sazināties ar tirgotāju, ja radīsies neskaidri jautājumi.
  • Iesakām izmantot atsevišķu maksājumu karti pirkumiem internetā, nevis savu, piemēram, algas konta karti. Veicot pirkumu, nepieciešamo naudas summu pārskaiti no sava konta uz speciālo interneta iepirkumu kartes kontu.

Karšu drošība

  • Neglabā paroles un PIN kodus citiem pieejamā vai redzamā vietā.
  • Neglabā kodu kartes, PIN kodus un paroles vienuviet vai kopā ar maksājuma kartēm.
  • Nepieraksti PIN kodus un paroles atklātā veidā, bez šifrēšanas.
  • Nekavējoties ziņo Nordea par pazaudētām vai nozagtām norēķinu kartēm vai kartēm, kuru informāciju esi kādam atklājis.
  • Veicot pirkuma apmaksu, vienmēr paturi maksājumu karti savā redzes lokā. Palūdz tirgotājam, lai tev atnes maksājumu karšu pieņemšanas iekārtu vai aizej  pie tās pats.
  • Ievadot maksājumu kartes PIN kodu, pārliecinies, ka apkārtējie nenovēro PIN koda ievadi.
  • Neizmanto vienādu maksājumu kartes PIN kodu visām savām kartēm.

Drošas paroles

  • Parolei jāsastāv vismaz no 8 simboliem.
  • Lieto parolēs mazos burtus, lielos burtus un ciparus, kā arī citus simbolus (ja to pieļauj datora sistēmas un internetbankas noteikumi).
  • Ciparus un Speciālos simbolus vēlams ievietot paroles vidū (nevis sākumā vai beigās).
  • Lieto paroles, kuras citiem ir grūti uzminēt – tikai tev zināmas sakarības un speciālus simbolus.
  • Parolei neiesakām izmantot, piemēram, paša vai bērnu vārdus, uzvārdu, mājdzīvnieka vārdu, dzimšanas datumu, automašīnas numuru, kā arī vārdus, kas atrodami vārdnīcās utt.
  • Izvēlies paroli pietiekoši sarežģītu, bet tādu, ko var viegli atcerēties, lai tā nebūtu jāpieraksta un jāglabā citiem pieejamās vietās.
  • Neuztici savu paroli citiem (tai skaitā ģimenes locekļiem).
  • Nesaglabā internetbankas paroli interneta pārlūkprogrammā.
  • Neglabā internetbankas paroli kopā ar kodu karti.
  • Neizmanto vienu un to pašu paroli vairākām interneta vietnēm.
  • Ja rodas aizdomas, ka kāds uzzinājis tavu paroli, nekavējoties to nomaini.
  • Paroli vēlams mainīt reizi 3 mēnešos, bet ne retāk kā reizi gadā.

Bankomātu drošība

Lai pasargātu klientus, Nordea aprīko bankomātus ar dažādām drošības ierīcēm, kas apgrūtina karšu datu kopēšanu jeb „skimmingu”, kā arī nepārtraukti (24 stundas diennaktī) veic karšu darījumu uzraudzību, un kartes nelikumīgas kopēšanas un izmantošanas gadījumos klientiem naudu atgriež. Taču, lai pasargātu sevi un citus klientus no PIN koda vai kartes nomaiņas neērtībām, ikviens no mums var dot savu ieguldījumu drošības veicināšanai.


Kā atpazīt „ skimmeri”?

„Skimmeru” ierīces tāpat kā bankomāti mēdz būt dažādas, un bieži vien nespeciālistam tās ir grūti pamanāmas. Pamata vietas, kurām jāpievērš uzmanība ir:

  • Kartes ievietošanas vieta (vai nav kāds neierasts izvirzījums, neparasta detaļa).
    monitora augšpuse (vai nav piestiprināta mikrokamera, vai augšpuse neizskatās kā atsevišķa detaļa).
  • PIN ievades klaviatūra (vai tā nekustas, izskatās kā atsevišķa detaļa, atšķiras krāsa).


Ieteikumi drošākai karšu lietošanai

  • Ievadot savu PIN kodu bankomātā, pārliecinies, vai kāds tevi nenovēro. Papildu drošībai rekomendējam aizklāt termināla ciparu daļu ar roku.
  • Neglabā savu kartes PIN kodu citiem cilvēkiem pieejamā vietā, nekādā gadījumā neglabā to kopā ar karti.
  • Regulāri seko līdzi darījumiem savā kontā.
  • Rūpīgi aplūko bankomātu, vai tas nav aprīkots ar nelegālām datu nolasīšanas iekārtām.
  • Vairākas bankas saviem bankomātiem ir uzstādījušas maksājumu karšu datu pret nolasīšanas ierīces jeb antiskimmerus – uzzini, vai tavas bankas bankomāts ir ar tādu aprīkots un kāds izskatās oriģinālais antiskimmers.
  • Rūpīgi seko naudas drošībai pēc tās saņemšanas – ievieto to makā, somā vai citā drošā vietā un uzraugi to.
  • Neinformē svešus vai mazpazīstamus cilvēkus par izņemto skaidro naudu vai plāniem dodoties pēc tās.
  • Naudas izņemšanas laikā no bankomāta palūdz citus klientus ievērot distanci, lai nebūtu redzami klienta dati un PIN kods.
  • Neuzticies svešiem cilvēkiem, kas piedāvā palīdzēt naudas izņemšanā no bankomāta, nedodiet viņiem savu karti un PIN kodu.


Mobilā aplikācija

  • Nesaglabā internetbankas paroli telefonā.
  • Ja rodas aizdomas, ka kāds uzzinājis tavu paroli, nomaini to nekavējoties.
  • Paroli vēlams mainīt reizi 3 mēnešos, bet ne retāk kā reizi gadā.
  • Kad darbs ir pabeigts, aizver aplikāciju. Jo īpaši rūpīgi izej no aplikācijas, ja to esi lietojis kāda cita mobilajā telefonā.